'Checkout on Instagram': alles wat we tot nu toe weten

Instagram Checkout Banner

Instagram bestaat al sinds 2010. Aanvankelijk werd de app alleen ondersteund voor iOS-apparaten, maar vanaf april 2012 werkte Instagram ook op Android telefoons. Nog diezelfde maand werd Instagram overgenomen door Facebook. Op dat moment waren er al meer dan 30 miljoen ingeschreven gebruikers.

Sinds de overname van Facebook is het platform flink veranderd. Eerst konden gebruikers enkel vierkante foto’s posten, maar vanaf juni 2013 werd het ook mogelijk om korte videoclips te delen en vanaf augustus 2015 werd de formaatbeperking opgeheven. Daarna zijn de mogelijkheden alleen maar groter geworden. Ook voor online retailers.

Instagram voor online retailers op dit moment

Op dit moment kun je als online retailer een product tag of product sticker aan je post toe voegen. Wanneer een gebruiker daarop klikt krijgen ze een foto van het product, de bijbehorende beschrijving en de prijs van het product te zien. Per maand klikken maar liefst 130 miljoen mensen op deze product tags. Maar als gebruikers vervolgens over willen gaan tot aankoop, moeten ze het product nog wel in jouw webshop kopen. ‘Checkout on Instagram’ gaat dit proces een stuk makkelijker maken.

Wat gaat er veranderen met Checkout on Instagram?

Met Checkout on Instagram kunnen consumenten straks producten kopen zonder de Instagram-app te verlaten. Bij de eerste bestelling zullen consumenten nog wat gegevens op moeten geven (zoals naam, emailadres, factuurgegevens en verzendadres), maar daarna worden deze automatisch opgeslagen voor de volgende aankoop. Daarnaast zullen consumenten ook notificaties van Instagram ontvangen over de verzending en bezorging, en kunnen ze in het nieuwe ‘Orders’-tab hun bestelling bekijken, annuleren of retourneren.

Consumenten kunnen kiezen uit verschillende betaalmogelijkheden. Instagram accepteert Paypal en debit- en creditcards van Visa, Mastercard, Discover en American Express. De bedoeling is dat bedrijven straks (als de functie daadwerkelijk uitgerold wordt) direct de betaalfunctie kunnen integreren of gaan samenwerken met partners als Spotify, BigCommerce, CommerceHub en meer.

Belangrijk om te weten: online retailers zullen per bestelling een ‘selling fee’ aan Instagram moeten betalen. Volgens Instagram wordt het geld wat hiermee opgehaald wordt geïnvesteerd om de Checkout-functie verder te optimaliseren. Het is nog niet bekend hoe hoog deze selling fee zal zijn.

Wij verwachten dat de extra functionaliteit zal leiden tot meer inkomsten, een lange sessieduur van gebruikers én minder appverlaters voor Instagram.

Instagram Checkout

De invloed van Checkout on Instagram op E-commerce

Onze inschatting is dat Checkout on Instagram e-commerce radicaal gaat veranderen. Als online retailer zijnde, worden je posts namelijk een stuk relevanter: je kunt je volgers nieuwe producten voorschotelen en direct naar de checkout leiden. En hoe sneller mensen hun bestelling kunnen voltooien, des te groter de kans op conversie. Met Checkout on Instagram wordt het dus extra belangrijk om een significante following op te bouwen en regelmatig te posten.

Daarnaast wordt het ook interessanter om samen te werken met influencers. Op dit moment leidt dat vooral tot exposure, maar met het nieuwe checkout-systeem waarschijnlijk ook nog tot een hoger conversiepercentage. Volgers van influencers zijn namelijk eerder geneigd om van influencers te kopen dan van bedrijven zelf.

Verder zal e-commerce nog meer interest-based worden. Door middel van Checkout for Instagram’s interest -, influencer - en hashtag targeting kun je straks gemakkelijker consumenten bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product. Als je als online retailer echt op wilt vallen, zul je onderdeel moeten worden van een ‘subcultuur’, bestaande uit influencers, gebruiken en hashtags waar je als bedrijf op aan kunt haken. Een voorbeeld van zo’n subcultuur is de ‘beauty culture’ of ‘sneaker culture’.

Wanneer komt Instagram checkout naar Nederland?

Checkout on Instagram wordt momenteel getest door 23 bedrijven in de Verenigde Staten, waaronder Adidas, Burberry, H&M, Michael Kors, Nike, Prada en Zara. Naar onze verwachting wordt de dienst begin 2020 uitgerold. Een exacte datum is voor zover nog niet bekend.

Belangrijk!

Checkout on Instagram is voor veel online retailers een interessante ontwikkeling en een potentieel goede kans om conversie te verhogen. Maar e-commerce bedrijven moeten tegelijkertijd waakzaam zijn dat ze niet té afhankelijk worden van Instagram. Het platform verandert snel en biedt in die zin zowel kansen als bedreigingen.

 

Afbeeldingen afkomstig van Instagram Press