Corona als springplank

Corona Als Springplank

Vorig jaar maart kwam de gehele evenementenbranche met donderend geraas tot stilstand. De coronacrisis zorgde voor een enorm schokeffect en vrijwel alle evenementen, feesten en concerten werden geannuleerd. Iedereen sprak over lockdown, thuiswerken en hamsteren, maar niet over evenementen. Van Lowlands tot Olympische Spelen, alles werd in 2020 uit de kalender geschrapt.

Als digital agency werken wij voor een aantal opdrachtgevers uit de evenementenbranche, waaronder Het Sprekershuys en Euro Events. De eigenaar van Euro Events, Serge Turel, belde ons eind maart 2020 en hij schetste een somber toekomstscenario voor zijn onderneming. Euro Events is producent van event supplies als betaalsystemen, polsbandjes, consumptiemunten, keycords en garderobenummers. En als alle evenementen worden afgelast valt de vraag naar evenementbenodigheden vrijwel volledig weg. Op dat moment is Euro Events een succesvolle onderneming met twee vestigingen, bijna 50 medewerkers en 4 webshops.

Tijd voor bezinning

Serge geeft in ons overleg aan dat hij een omzetdaling van wel 90% verwacht en ook voorziet hij niet een spoedig herstel, ook al zitten we dan nog in het begin van de coronacrisis. Aangezien wij voor Euro Events 4 webshops exploiteren, waaronder 1 webshop in Duitsland, is het de vraag hoe nu verder. Op verzoek van Serge zetten we alle lopende contracten on-hold en belasten we alleen de hostingkosten door. Ook de online campagnes worden op een laag pitje gezet en het is tijd voor bezinning. Al snel start Euro Events een ingrijpende reorganisatie en wordt alles terug gebracht naar 1 vestiging en een minimale bezetting. In de evenementenbranche spreken veel partijen dan al over het in winterslaap brengen van ondernemingen, waar het niet zinvol lijkt om te ontwaken voor midden 2021.

Investeren in de toekomst

Serge overlegt met ons over de verschillende scenarios. Moeten we stilzitten en afwachten totdat er weer vraag ontstaat in 2021 of zijn er andere opties? We zijn er beiden van overtuigd dat een crisis ook kansen biedt en besluiten om een plan te maken. Als we juist in deze crisis wel blijven investeren in verbeteringen en uitbreidingen van de webshops en daarnaast ook blijven werken aan contentmarketing, dan komen we straks zeker sterker uit deze crisis. Door de stilgevallen markt en hoge reorganisatiekosten zijn er onvoldoende financiële middelen om nu te investeren in e-commerce en online marketing, hoe overwinnen we dit obstakel? Samen maken we een lange termijn plan voor de periode 2021 t/m 2025 waarbij we het shared revenu model toepassen. Als internetbureau blijven we nu investeren in de webshops en de marketing, waarbij de vergoeding in de toekomst wordt uitgekeerd op basis van een variabele beloning over de gerealiseerde omzet.

Shared revenu model

Dit shared revenu model zorgt ervoor dat we nu kunnen investeren zonder dat er direct een beroep wordt gedaan op de liquide middelen van de onderneming. En veel concurrenten zijn in winterslaap wat het een uitgelezen moment maakt om een stevige voorsprong te bemachtigen. Vanzelfsprekend is dit model alleen mogelijk als er wederzijds veel vertrouwen aanwezig is. Aangezien er ook voor corona al sprake was van een intensieve samenwerking is er voldoende vertrouwen en commitment.

Investeren in optimalisaties

Gedurende de coronacrisis hebben we hard gewerkt aan nieuwe webshop functionaliteiten, waaronder een online ontwerpeditor voor het zelf ontwerpen van polsbandjes. En gezamenlijk investeren we veel tijd in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en contentmarketing. We analyseren alle beschikbare data over keywords, concurrenten en online aankoopgedrag. Op basis hiervan schrijven we blogartikelen, productteksten en bereiden we een nieuwe mailmarketing aanpak voor.

Profiteren van een voorsprong

We zien nu in maart 2021 al enkele proefevenementen en de verwachting is dat deze zomer de kleinschalige en outdoor evenementen weer georganiseerd kunnen worden. Wellicht in combinatie met maximale groepsgroottes, maar dat maakt de vraag naar toegangscontrolesystemen en bijbehorende artikelen juist groter. En door onze inspanningen van de afgelopen 12 maanden zien we ook al een aantal posities in Google flink stijgen op relevante zoektermen. Hiermee is Euro Events klaar voor de komende jaren; afgeslankt en in topvorm. In plaats van een winterslaap hebben we juist de krachten gebundeld en de investeringen doorgezet. Hiermee is onze samenwerking toekomstbestendig gemaakt en kunnen we de komende jaren samen profiteren van een geweldige voorsprong.

Meer weten over een succesvolle samenwerking op het gebied e-commerce en online marketing? Stuur een mail naar remco@orange-juice.nl.