Het is als website mogelijk om zowel intern als extern reviews te laten schrijven. Met intern wordt bijvoorbeeld het schrijven van een productreview of bedrijfsreview bedoeld die op jouw website is achtergelaten. Deze reviews kunnen van toegevoegde waarde zijn voor de vindbaarheid in Google of andere zoekmachines. Doordat er regelmatig nieuwe content aan de site wordt toegevoegd, ziet Google dat de website actueel is wat weer zorgt voor een hogere ranking. Ook kunnen de sterren van de beoordelingen worden weergegeven in de zoekresultaten op Google waardoor deze meer aandacht trekken. Een nadeel van interne reviews is dat bezoekers kunnen twijfelen aan de betrouwbaarheid van de reviews, omdat een bedrijf zelf in handen heeft wat hij met de reviews doet en of hij een review plaatst.
Externe reviews kunnen onder andere verzameld worden via Google, een onafhankelijke review partij, een vergelijkingssite of bijvoorbeeld social media. Het voordeel hiervan is dat er minder gesjoemeld kan worden en betrouwbaar is voor de consument.
Google recensies
Wanneer een bedrijf een bedrijfspagina heeft aangemaakt op Google kan er door iedereen een review geschreven worden en deze zijn voor iedereen zichtbaar. Het schrijven van een review kan via je persoonlijke Google+ account.
Onafhankelijke review partij
Websites kunnen ook een onafhankelijke review partij inschakelen. Hierdoor wordt het verzamelen van reviews geautomatiseerd door een extern bedrijf. Aangezien er een paar grote onafhankelijke review partijen in Nederland zijn zoals Trustpilot, Kiyoh en Feedback Company, zullen veel consumenten deze herkennen wat het gevoel van betrouwbaarheid bij de consument verhoogd. De sterren die je verzamelt verschijnen in je AdWords advertenties, deze trekken aandacht en zorgen voor een CTR stijging van 17%. Daarnaast kunnen de sterren worden weergegeven in het organische gedeelte zelf, wanneer deze goed geïmplementeerd zijn. Websites kunnen eenvoudig de beoordelingen op hun pagina weergeven door de beoordelingswidget te plaatsen.
Vergelijkingssites
Op een vergelijkingssite kunnen consumenten producten of diensten van verschillende ondernemingen met elkaar vergelijken. Een voorbeeld van een bekende vergelijkingssite is beslist.nl. Op vergelijkingssites kunnen consumenten reviews over bedrijven achterlaten. Aangezien mensen een desbetreffende site bezoeken met de insteek een product te vergelijken is het belangrijk dat er goed wordt gescoord op prijs, levertijd, betaalmogelijkheden, keurmerk en natuurlijk reviews.
Social Media
Voor veel webshops is social media een bron van bezoekers. Op Facebook hebben bezoekers de mogelijkheid om op een zakelijke pagina een beoordeling achter te laten. Het gemiddelde van deze beoordelingen wordt weergegeven met sterren. Deze worden ook op Google in de Facebook resultaten weergegeven.