Echte inzichten in je webshop

29 april 2016 Online marketing

Als je een webshop hebt maak je er waarschijnlijk wel gebruik van: E-commerce binnen Google Analytics. Hier kun je onder andere je transacties terugvinden, de verkochte producten, aantal verkochte producten binnen een transactie, de orderwaarde en het conversiepercentage, ook zijn de btw en verzendkosten terugvinden in de standaard implementatie. Dit zijn al aardig wat gegevens, maar Google is verder gegaan en biedt nog diepere inzichten aan in de Enhanced E-commerce implementatie...

Stapsgewijs implementeren!

Enhanced E-commerce biedt meer mogelijkheden dan de standaard E-commerce implementatie. Het is de standaard E-commerce functie van Google Analytics, maar dan uitgebreid met functies welke diepere inzichten bieden in de E-commerce engagement van de gebruikers van je website. Om Enhanced E-commerce te kunnen gebruiken dien je onderstaand stappenplan te volgen:

  1. Bepaal de gegevens die je wilt tracken
  2. Maak en voeg data layers toe aan je webpagina’s
  3. Maak en configureer Google Tag Manager tags en triggers
  4. Test en activeer Enhanced E-commerce op je website

De implementatie van Enhanced E-commerce in Google Tag Manager is een pittige en vereist redelijk wat technische kennis. Neem contact met Orange Juice op indien je hierbij hulp nodig hebt.

Diepere inzichten

Oké, er zijn 'diepere inzichten', maar wat zijn deze dan precies? In onderstaand overzicht een beknopte samenvatting van alle nieuwe inzichten die je op kunt doen en waar je je strategie op kunt toetsen.

Product impressies

Track hoe vaak het product gezien is op categorie pagina’s of in lijsten. Met Enhanced E-commerce is het mogelijk om niet alleen kliks op producten, maar ook impressies te meten.

Product kliks

Track wanneer er geklikt wordt om naar de product detail pagina van een product toe te gaan. Producten met een laag conversieratio kunnen aangevuld worden met relevante informatie.

Product detail beeld

Bekijk wanneer de product details van een product worden bekeken. Met dit rapport is het mogelijk om te bekijken bij welke specifieke producten veel technische informatie gevraagd wordt door de consument.

Populariteit producten

Bekijk welke kleur of welke maat het meest populair is per product. Ontdek de voor jouw doelgroep interessante kleuren en modellen.
Implementatie.

Winkelwagen toevoeging/verwijdering

Bekijk wanneer een product is toegevoegd of wordt verwijdert vanuit de winkelwagen.

Winkelwagen achtergelaten

Bekijk wanneer een volle winkelwagen wordt achtergelaten en welke producten in de winkelwagen zijn achtergebleven.

Checkout Flow

Elke stap van de check-out kan worden getracked om drop-off punten te kunnen herkennen en deze punten te verbeteren. Zijn de verzendopties wel goed genoeg, of werkt een betaalmethode niet?

Transacties

Bekijken welke producten uiteindelijk zijn gekocht.

Retouren

Bekijk statistieken aan de hand van het aantal geretourneerde producten.
Implementatie.

Interne promoties

Bekijk het resultaat van promoties op de website zelf (bijv. sale banner in de openingsheader van je website).

Implementatie Google Tag Manager

Google heeft een pagina waarop de gehele implementatie stapsgewijs wordt uitgelegd. Om je iets meer houvast te geven hebben we onderstaand schema voor je gemaakt. Hierop zie je gestructureerd de te nemen stappen en de bij de stappen horende elementen. Liever de implementatie van Enhanced E-commerce helemaal uitbesteden? Praat erover met één van onze online marketing specialisten. Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar Orange Juice +31 (0)26 327 40 45