Niemand wordt blij van het handmatig invoeren van 100’en verwijzingen (x het aantal properties van de webwinkel). Maakt de website gebruik van een tag management systeem zoals Google Tag Manager (GTM), dan heb ik goed nieuws:
Het kan handiger!
Het idee is als volgt: “Verwijder” standaard alle verwijzingen naar de bedankt-pagina. Een externe verwijzing direct naar de ‘bedankt’- pagina is altijd van een paymentprovider. Wanneer Analytics geen verwijzing vindt, zal deze zelf de link leggen naar de oorspronkelijke bron (Adwords, Organic, etc.). Sounds good? Volg de volgende stappen om deze oplossing te implementeren:
1. Nieuwe Javascript variable aanmaken
Naam: “Maak leeg bij transactie”
Inhoud:
[ecko_code_highlight language="javascript"]
function() {
if ({{Event}}.indexOf('transaction-complete') > -1) {
return null;
}
return document.referrer;
}
[/ecko_code_highlight]
Let op:
Als je gebruik maakt van GTM i.c.m. E-commerce tracking op je website maak je waarschijnlijk al gebruik van een trigger die alleen afvuurt op de bedanktpagina. In ons geval is dat een “Event” met de naam “transaction complete”. Pas de codes aan zodat ze van toepassing op je eigen GTM setup. Heb je geen event of trigger? Maak dan gebruik van matching op basis van URL.
2. Maak de Referrer leeg bij de desbetreffende tags
Pas iedere Analytics tag die wordt afgevuurd aan, zodat de nieuwe (lege) Referrer wordt doorgegeven. Op de bedanktpagina.
Liever de implementatie van Analytics helemaal uitbesteden? Praat erover met één van onze online marketing specialisten. Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar Orange Juice +31 (0)26 327 40 45