Een geavanceerde webapplicatie; van start tot lancering in 3 maanden
Zelf rouwberichten maken met de online ontwerpeditorSinds 2015 werken wij samen met DPG Media, het grootse mediabedrijf van Nederland en eigenaar van het AD, Nu.nl, Qmusic en de Volkskrant. Eerder hebben wij voor hen een self-service advertising platform ontwikkeld. Nu kregen wij de vraag om hun huidige webapplicatie waarmee digitale rouwadvertenties gemaakt worden te optimaliseren, zodat die ook zou aansluiten op het bestaande Mediablend platform.
Het eindresultaat is een gebruiksvriendelijke online ontwerpeditor waarmee particulieren en uitvaartverzorgers een digitale rouwadvertentie kunnen opmaken. Bij het maken van een rouwbericht kan de gebruiker zelf kiezen voor welke kranten dit bericht bedoeld is. De rouwadvertenties zijn vergelijkbaar met de offline prints, maar dan digitaal. Deze worden getoond onderaan de homepage van de nationale, regionale of lokale kranten naar keuze en op de pagina “in herinnering”. De gemaakte rouwberichten zijn ten alle tijden online terug te vinden. De nieuwe applicatie biedt een uitstekende user experience en extra mogelijkheden.
Met de vernieuwde online ontwerpeditor kunnen zowel particulieren als uitvaartondernemers eenvoudig een rouwbericht opstellen. Het proces is gebruiksvriendelijker en visueel aantrekkelijker dan de voorgaande applicatie. De gebruiker kan kiezen voor verschillende templates en zelf de teksten positioneren. Tevens is deze webapplicatie gekoppeld aan diverse social media kanalen, waaronder Facebook, zodat een bericht eenvoudig kan worden gedeeld. De afbeeldingen worden automatisch op de juiste manier geschaald zodat deze voldoen aan de gebruikelijke afmetingen van de social media platformen.
"Als team zijn we trots op deze prestatie. Een geavanceerde webapplicatie; van start tot lancering in 3 maanden."
Aangezien de ontwerpeditor ontwikkeld is voor twee type gebruikers is er sprake van twee verschillende flows binnen de applicatie. Zakelijke accounts krijgen bijvoorbeeld een factuur opgestuurd waar particulieren direct dienen te betalen. Ook worden berichten van zakelijke gebruikers direct geplaatst zonder controle van de redactie. De publicaties worden vanuit de ontwerpeditor verwerkt door de bestaande systemen van DPG Media voor publicatie op de online platformen.
Langdurig samenwerken
Timo Simmering, Business Unit Manager bij DPG Media kijkt ook erg positief terug op het project en de manier van samenwerken: “wij hebben de afgelopen jaren mooie projecten mogen realiseren met Orange Juice, waarbij we altijd intensief met elkaar hebben samengewerkt. Ook tijdens dit project was daar sprake van.” Zo vervolgt Timo: “Diverse specialisten van DPG media zijn in meerdere werksessies bij ons op kantoor aangesloten om de gezamenlijke architectuur door te nemen.”
Doorontwikkeling
Nu de ontwerpeditor live staat, is het tijd om deze te blijven doorontwikkelen. In de toekomst gaan we de applicatie bijvoorbeeld uitbreiden met meerdere templates. Daarnaast hebben we het mogelijk gemaakt om condoleances te plaatsen onder de rouwberichten.
"In 3 maanden een minimal viable product gerealiseerd voor de transformatie van een advertentiemodel. De korte time2market was alleen mogelijk door als een hecht team te werken met de experts van Orange Juice."