Hoe belangrijk is de domeinnaam voor SEO?

Zoekwoord-domeinnamen, ook wel Exact Match Domains (EMD) en/of partial match domains (PMD), bestaan voor een belangrijk deel uit zoekwoorden waarop de website wil ranken in Google. Dit is een strategie die vooral in het verleden (lees vóór 2012) veelvuldig werd toegepast. Omdat Google erg veel waarde hechtte aan EMD domeinnamen had dit een grote aantrekkingskracht op online marketeers. Aankoopprijzen stegen hard en de zoekresultaten werden op veel vlakken gedomineerd door dit type domeinnamen. De bijbehorende websites waren vaak voorzien van weinig content met lage kwaliteit.

Domeinnaam SEO

Het Google Algoritme

Google doet wat terug. De zoekmachine heeft zich als doel gesteld om de meest relevante resultaten aan de gebruiker te tonen. De hoge notering van zoekwoord-domeinen, inmiddels op grote schaal door online marketeers ingezet als shortcut naar hoge rankings, past niet in die filosofie. In het algoritme van Google worden verschillende wijzigingen aangebracht die ervoor zorgen dat deze vorm van zoekmachineoptimalisatie veel minder waarde toegekend krijgt. Als gevolg daarvan daalt de invloed van zoekwoorden in de domeinnaam drastisch.

Niet meer doen dus? Nou…

Een zoekwoord-domeinnaam kiezen om de route naar een topnotering af te snijden is door de algoritme wijzigingen een stuk moeilijker geworden.  Maar deze domeinen hebben nog steeds een bepaalde waarde, zeker in landen buiten de VS.  Ondanks dat Google zijn resultaten een stuk minder ‘keyword-driven’ sorteert  heeft een EMD/PMD de volgende voordelen:

  • Omdat zoekwoorden in de URL die overeenkomen met de zoekopdracht dikgedrukt worden weergegeven, heeft dit vaak een positieve invloed op de doorklikratio (CTR)
  • Links naar de website bevatten vaak relevante woorden in de anchortekst, wat kan helpen bij een goed linkprofiel
  • De zoekwoorden in de URL vertegenwoordigen nog steeds enige waarde voor de ranking in Google

EMD’s en PMD’s zijn dus nog steeds prima in te zetten, mits voorzien van een website met de nodige autoriteit, voldoende hoogwaardige content en een mooi linkprofiel. Het voordeel ten opzichte van merk/bedrijfsnaam-domeinnamen is echter marginaal. Zeker als je de nadelen van een EMD/PMD op een rijtje zet:

  • Vaak duurder in aanschaf
  • Concurrentiegevoelig (een concurrent kan gemakkelijk domeinen claimen die erop lijken, bijvoorbeeld met of zonder “-” of in een andere extentie (TLD))
  • Lastig te branden
  • Niet altijd future-proof
  • Vaak niet geschikt voor meerdere talen

Conclusie

Zoekwoorden in een domeinnaam bieden nog steeds een kleine toegevoegde waarde voor zoekmachineoptimalisatie maar brengen ook belangrijke nadelen met zich mee. De keuze tussen een branded- of keyword domeinnaam zal moeten afhangen van specifieke doelstellingen en toekomstplannen. Met kwalitatieve content en een goed linkprofiel is voor beide domeintypes een hoge ranking mogelijk.