Controle over Google Shopping

23 juni 2016 Online marketing

Het probleem van Google Shopping! Is die er dan? Ja, helaas wel. Er is geen keyword targeting, waardoor we overgeleverd zijn aan Google om de meest relevante zoekwoorden te matchen aan de producten.

Dit is toch handig? Ja, aan de ene kant wel. Het scheelt een hoop werk en Google weet de juiste zoekwoorden wel te linken aan de producten. Aan de andere kant weer niet; zie het volgende voorbeeld.

Je hebt ingesteld dat je maximaal €1,25 wilt bieden voor een product. Vervolgens zoekt iemand in de oriënterende fase op: ‘Laptoptas’. Jouw product komt tevoorschijn op de 2e plek en de oriënterende zoeker klikt op jouw product. €1,25 weg en de zoekende consument heeft helaas niets gekocht. Interessanter is het om getoond te worden wanneer een consument zoekt naar: ‘Zwarte laptoptas 17 inch kopen’. Helaas wordt je product niet getoond omdat je bod te laag is en je concurrentie heeft er weer een sale bij.

Controle over je campagnes

Om ervoor te zorgen dat je meer controle krijgt over je campagne zijn er drie doelen die je moet stellen:

  1. Generieke zoektermen: laag bieden
  2. Branded of specifieker: normaal bieden
  3. Specifieke zoekterm + artikelnummer: hoog bieden

Om deze doelen te kunnen bewerkstelligen zijn drie verschillende campagnes nodig. Aan de hand van negative keywords en verschillende biedingen kun je de zoekwoorden per campagne filteren.

Welke campagnes moet ik nu starten?

Merkloze campagne

De eerste campagne die opgezet moet worden is degene die de generieke zoekwoorden met een laag conversiepercentage oppakt. Voor deze merkloze campagne stel je een laag  bod in en sluit je flink wat specifiekere zoekwoorden uit.

Voorbeeld zoekterm: ‘laptoptas’
Biedingen: laag
Prioriteit: hoog
Negatives: merknaam en alle artikelnummers.

Merkcampagne

De merkcampagne richt zich al meer op specifiekere zoekwoorden. Biedingen kunnen worden verhoogd en de zoektermen die opgepakt worden hebben een hoger conversiepercentage aangezien de consument op dit moment weet wat hij zoekt.

Voorbeeld zoekterm: ‘bruine laptoptas zonder rits Eastpak’
Biedingen: gemiddeld
Prioriteit: gemiddeld
Negatives: artikelnummers en zoektermen die te typeren en herkennen zijn als specifieke productnamen.

Artikel campagne

Deze campagne gaat zich uiteindelijk richten op de consument die specifiek een product zoekt. De consument heeft in zijn zoektocht de keuze gemaakt voor een product en wilt deze kopen voor een zo laag mogelijke prijs. Op dit moment kun je toeslaan met een concurrerende prijs en jouw USP’s.

Voorbeeld zoekterm: ‘Eastpak laptopbag 8321’
Biedingen: hoog(!)
Prioriteit: laag
Negatives: artikelnummers van producten waarmee je eventueel niet kunt concurreren of welke je bij een verkoop niets opleveren.

De campagnes filteren zichzelf aan de hand van de ingestelde prioriteit. Specifieke zoekwoorden zullen altijd terecht komen in de merkcampagne aangezien ze niet worden getoond in de hogere prioriteit merkloze campagne. Hetzelfde geldt voor de relatie tussen de merkcampagne en de artikelcampagne.

Deze strategie vereist tijd en inzicht in je assortiment. Al met al zul je de campagnes moeten blijven verbeteren door het experimenten met  biedingen en het toevoegen van negatives. Op lange termijn zal deze strategie je meer conversies opleveren.

Vragen over het optimaliseren van je Google Shopping campagne? Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen naar Orange Juice +31 (0)26 327 40 45