Dat de layout van een website zich aanpast aan de grootte van het scherm met behoud van de beoogde user experience is natuurlijk al een stap in de goede richting. In een zogenaamd responsive grid worden de beelden, product- en sfeerfoto’s, afhankelijk van het scherm waarop de bezoeker de website bezocht klein of groot weergegeven, waarbij vaak hetzelfde bronbestand wordt gebruikt. Dit kan potentieel zorgen voor een slechte gebruikerservaring door een ogenschijnlijk slechte beeldkwaliteit en een onnodig lange laadtijd.
Als beelden die voorbereid zijn voor weergave op een groot desktop scherm verkleind worden getoond op een smartphone scherm dan worden er meer pixels ingeladen dan dat er op het kleine scherm passen. Kortom: de bezoeker op een smartphone zal op elke pagina grotere beelden, dus meer bytes, moeten inladen dan nodig en het teveel aan pixels worden ertussenuit gehaald door de browser waardoor er vertekening van het beeld zichtbaar is. Vooral het eerste effect van de langere laadtijd kan een grote negatieve impact hebben. Het geduld van de bezoeker wordt op de proef gesteld en dit heeft direct invloed op de conversie. Het is daarom raadzaam de beelden te optimaliseren per apparaat dat je wilt ondersteunen.