Primus Wafer Paper Online strategie en corporate website

Het Nederlandse bedrijf Primus is internationaal marktleider op het gebied van ouwelproductie. Vanuit de fabriek in Oostzaan levert de producent aan klanten wereldwijd. Als fabrikant is Primus altijd bezig met technische innovaties en verbeteringen met betrekking tot het productieproces, maar ook met strategische ontwikkelingen. Een belangrijke ontwikkeling op strategisch vlak is de transitie van traditionele verkoopkanalen naar e-commerce. Voor dit proces is Primus een samenwerking aangegaan met Orange Juice. Samen hebben we een online strategie uitgewerkt, een nieuwe corporate website gerealiseerd én een nieuw businessmodel ontwikkeld.

primus wafer paper logo
Brood met logo op ouwels

Eetbaar papier Natuurlijk & veelzijdig product

Ouwel, ook wel eetbaar papier genoemd, is suikervrij en wordt gemaakt van water, plantaardige olie en aardappelzetmeel. Primus levert het product voornamelijk als halffabricaat. Ouwel wordt geleverd op rollen of als vellen, op deze manier is het voor andere fabrikanten makkelijk te gebruiken bij de productie van eindproducten. Eetbaar papier wordt onder andere als verbindende laag gebruikt bij verschillende voedselproducten. Dankzij een laagje eetbaar papier kan er bij de productie van mueslirepen bijvoorbeeld veel minder suiker gebruikt worden om het product bij elkaar te houden. In Nederland kennen we ouwel voornamelijk in de vorm van snoeppapier, broodlabels en als onderlaag bij kokosmakronen.

Brood met logo op ouwels

Online strategie Gericht op innovatie

Eetbaar papier is een traditioneel, voor veel mensen zelfs nostalgisch product. Hoe zet je als fabrikant van een product met een dergelijk imago de stap naar een eigentijdse online business? Dit vraagt om een compleet nieuwe strategie. Bij het bepalen van de strategie hebben we gekeken naar mogelijkheden voor de toekomst, hoe kan Primus blijven groeien? Het antwoord is innovatie. Hiermee doelen we op innovatie van het product en de techniek, maar ook op nieuwe toepassingen van eetbaar papier.

Illustratie van een lampje
Screenshot website

Corporate website Internationaal & innovatief

De corporate website richt zich op grote, internationale afnemers: de core business van Primus. Als onderdeel van de nieuwe online strategie heeft Orange Juice deze volledig vernieuwd, inclusief een nieuwe huisstijl en branding. De nieuwe website heeft een fris design en straalt uit dat Primus, een van oorsprong traditioneel bedrijf, zich richt op innovatie. De nadruk ligt voornamelijk op de nieuwe toepassingen van eetbaar papier, welke momenteel vooral te maken hebben met duurzaamheid en edible branding. Ook wordt benadrukt dat Primus openstaat voor partnerships. Samenwerkingen met andere fabrikanten en eindgebruikers van het product levert waardevolle input voor innovaties en technische verbeteringen.

Screenshot website

Realisatie Umbraco CMS

De website primuswaferpaper.com hebben we gerealiseerd op basis van het Umbraco CMS. Hiermee creëren we een online omgeving die aansluit bij de doelen en ambities van Primus. De medewerkers van Primus kunnen zelf de content beheren en nieuwsberichten plaatsen. Met een website gericht op innovatie is dit onmisbaar, de ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en het is belangrijk om up-to-date te blijven. Ook de integratie met Analytics is een belangrijke reden om voor Umbraco te kiezen, hiermee kan Primus onder andere inzien waar de bezoekers vandaan komen en hoe ze op de site terecht zijn gekomen. Daarnaast hebben we conversiedoelen ingesteld om bij te houden hoe vaak en door wie bepaalde acties worden uitgevoerd. Op basis van deze data kan Primus inspelen op kansen in de markt.

Umbraco logo Umbraco logo

Webshop Online businessmodel voor een traditioneel bedrijf

Een nieuwe online strategie is enerzijds een uitdaging, anderzijds biedt het veel nieuwe kansen. Naast de corporate website hebben we ook een webshop gerealiseerd, gericht op snelle levering van kleinere hoeveelheden. Voor Primus is dit een heel nieuw businessmodel. Kleinere afnemers in Nederland en België kunnen nu voor het eerst direct bij de fabrikant bestellen, voorheen konden zij enkel bij groothandelaren en distributeurs terecht. Daarnaast hebben we een editor aan de webshop toegevoegd waarmee eindgebruikers eenvoudig broodlabels met een eigen logo of tekst kunnen bestellen. Deze printing-on-demand oplossing maakt edible branding toegankelijk voor een brede doelgroep. Sinds de lancering in 2017 heeft de webshop haar bestaansrecht overtuigend bewezen, wat betekent dat we door kunnen met de volgende stap: internationale uitbreiding.

Video binnen laptop

Project delen:

Expert review

Meer resultaat uit je online project? Laat je website beoordelen door een team van experts en ga direct aan de slag met de verbeterpunten.

Expert review aanvragen

Neem contact op met Remco van Nieuwenhoven (CEO)

remco@orange-juice.nl

Orange Juice.
Custom e-commerce