Met behulp van deze tips schrijf je blogs die wél gelezen worden. Het schrijven van een blog is erg tijdrovend, het is dan ook zonde als jouw blogs uiteindelijk weinig of zelfs niet gelezen worden. Wij delen een aantal tips, waarmee je gegarandeerd de beste blogs schrijft.

Tips Schrijven Blog

1. Wat is je doel? Bepaal een relevant onderwerp voor jouw blog!

Als je begint met het schrijven van een blog, denk van tevoren na over het doel van de blog. Wil je de lezer informeren? Of wil je juist bezoekers naar je website toe trekken. Wie is überhaupt jouw doelgroep? De insteek van de blog heeft een grote invloed op de tekst. Bij het schrijven van een SEO-blog houd je rekening met bepaalde zoekwoorden, die je terug laat komen in de tekst. Voorafgaand doe je dan ook eerst een zoekwoorden onderzoek.

Voor een zoekwoorden onderzoek kun je verschillende gratis en betaalde tools gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Google Keyword Planner. Dit wordt voornamelijk gebruikt bij Google Ads, maar is ook ideaal voor het schrijven van SEO-teksten. Het geeft inzicht in de relevantie en populariteit van zoekwoorden. Door het invoeren van een bepaald zoekterm of URL van een website, kom je erachter hoe vaak er naar bepaalde termen wordt gezocht. Binnen de Keyword planner is er ook een mogelijkheid om voorspellingen van het zoekvolume in te zien. Houd er wel rekening mee, dat een gratis account minder precies is dan de betaalde versie.

Weet je niet waar je precies jouw blog over wil gaan schrijven? Dan is Google Trends een tool die jou hierbij kan helpen. Met Google Trends kun je gratis zoekopdrachten van Google volgen en analyseren. Hierdoor kun je nagaan in hoeverre de zoekopdracht populair is en heb je de mogelijkheid om zoekopdrachten te vergelijken op basis van locatie en periode.  

Een relevant onderwerp is tenslotte een belangrijke factor om de aandacht van jouw lezers te trekken. Google Trends kan helpen bij het kiezen van een onderwerp die relevant is voor jou, maar ook voor de zoekmachine. Een andere tool die van belang kan zijn voor het schrijven van een blog is Answer the Public (ATP). Met deze gratis tool is het mogelijk om inzicht te krijgen in wat mensen zoeken op internet en welke vragen ze hebben over een specifiek onderwerp. Zo weet je precies waar men behoefte aan heeft en dit kun je gebruiken als input voor jouw blog.

2. Zorg voor een duidelijke structuur

Heb je het doel bepaald? En gekozen voor een relevant onderwerp waar je jouw blog over gaat schrijven? Dan is het verstandig om een duidelijke structuur te creëren voor je blog. Bepaal welke onderwerpen je binnen het hoofdonderwerp wil behandelen in de blog. Door het creëren van een duidelijke structuur, houd je overzicht voor jezelf tijdens het schrijven en maak je het de lezer om informatie te begrijpen. Het helpt dus niet alleen de lezer om het beter te begrijpen, maar maakt ook het schrijfproces gemakkelijker. Gebruik daarnaast titels en koppen om het overzichtelijker te maken.

3. Tone of voice

Bepaal de tone of voice van de blog die je gaat schrijven. Schrijf je formeel of juist meer informeel? Dit is geheel afhankelijk van de doelgroep voor wie je schrijft en wat passend is bij jou en jouw onderneming. Het moet tenslotte wel jouw doelgroep aanspreken. Is de tekst te informeel geschreven voor jouw doelgroep, dan heb je een grote kans dat ze sneller afhaken. Dit wil je voorkomen. Communiceer duidelijk en gebruik consistente taal, zodat jouw boodschap goed begrepen wordt.

4. Besluit van tevoren wat voor soort blog je gaat schrijven.

Het soort blog wat je gaat schrijven hangt af van jouw doel. Ga je voor een blog die minder diepvang vraagt? Dan is een kortere blog voldoende. Ga je jouw blog schrijven met de insteek om beter vindbaar te zijn in zoekmachines? Dan is een blog van minimaal 1000 woorden meer relevant. Dit is ook vaak een verdiepende blog, waardoor je sneller meer betrokkenheid genereert. Wel moet je er rekening mee houden dat mensen over het algemeen een korte aandachtspanne hebben, waardoor een lange tekst ook ervoor kan zorgen dat de lezer sneller afhaakt. Een goede structuur, duidelijke koppen en tussenkoppen versterken de leesbaarheid van de tekst.

5. Gebruik afbeeldingen, deze zijn onmisbaar in jouw blog

Gebruik afbeeldingen om je blog te ondersteunen. Een afbeelding geeft visuele ondersteuning aan het verhaal, waardoor je jouw blog nog aantrekkelijk maakt en de aandacht bij de lezer trekt. Kies voor een passende afbeelding bij de tekst, zodat je de lezer nog nieuwsgierig maakt om verder te lezen. Heb je ervoor gekozen om een SEO-blog te schrijven? Dan kan het gebruik van afbeeldingen ook bijdragen bij het verbeteren van SEO. Je kunt namelijk zoekwoorden en tags toevoegen aan de afbeelding, waardoor je hoger rankt in de zoekresultaten en je dus meer websiteverkeer aantrekt. Let wel op dat je altijd je afbeeldingen comprimeert, want dit heeft grote invloed op de laadsnelheid en dat heeft weer invloed op de ranking in de zoekmachine.

6. Moedig de lezer aan tot actie

Voeg aan het einde van je blog altijd een call-to-action (CTA) toe. Deze CTA kan bestaan uit een contactmogelijkheid, of een link naar een andere blog of webpagina. Bovendien is het een ideaal moment om de mogelijkheid te bieden om jouw blog te delen via andere kanalen, zoals social media. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Ook helpt het bij het stimuleren van conversies en het vergroten van de betrokkenheid op jouw website. Een CTA is dus erg belangrijk!

7. Maak gebruik van beschikbare data

Jouw blog staat nu al een tijdje live! Om te achterhalen wat het gedrag is als men jouw blog aanklikt, kun je Google Analytics gebruiken. Hierin kun je zien of jouw blog interessant genoeg was voor de lezer en of ze ook daadwerkelijk alles hebben gelezen. Als de pagina snel is afgesloten, weet je dat jouw blog toch niet de invloed had op de lezer als dat je misschien gewild of verwacht had. Per blog kun je heel gedetailleerd gegevens analyseren, waardoor je na het live zetten van je blog altijd nog aanpassingen kunt doen en je er dus voor kunt zorgen dat mensen alsnog jouw blog gaan lezen. 

Geen tijd om zelf een effectieve blog te schrijven? Dan kan een digital agency zoals Orange Juice je hierbij helpen. Voor onze online marketeers is het een must om per markt en pagina te onderzoeken waar de interesse naar uitgaat. Het kiezen van de juiste trends, ontwikkelingen en zoekwoorden is een essentieel onderdeel voor het bereiken van meer online successen!

Vragen? Neem direct contact met ons op.

Vragen over deze blog of een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op.