Wat is Google Analytics 4?

GA4, oftewel Google Analytics 4, is de nieuwste versie van Google’s veelgebruikte analysetool voor websites en webshops. Het is belangrijk om tijdig over te stappen naar GA4. Vanaf juli 2023 wordt er in Universal Analytics, de oude versie van Google Analytics, geen nieuwe data meer verzameld. Wel is het mogelijk om tot het einde van het jaar oude data in te zien.

Het is van essentieel belang om de analysetool correct te implementeren, omdat het bedrijven de mogelijkheid biedt om een diepgaande analyse uit te voeren op het websiteverkeer. Je kunt inzicht krijgen in micro-conversies, de integriteit van data waarborgen en machine learning toepassen. In deze blog gaan we dieper in op de voordelen van GA4, de mogelijkheden en het belang van de tool voor jouw online marketingwerkzaamheden.

Wat Is Google Analytics 4 Orange Juice

De voordelen van Google Analytics 4

In de eerdere versies van Google Analytics lag de nadruk op sessies en paginaweergaven, maar bij GA4 ligt dit juist op gebeurtenissen. Je krijgt hierdoor meer inzichten in de interactie van de bezoekers. Daarnaast biedt de tool verbeterde analyses, waaronder voorspellende analyses, waarbij je kunt kijken naar wat welke gebruiker in waarschijnlijkheid gaat doen. Bovendien wordt er minder persoonlijke informatie verzameld in GA4, omdat in het ontwikkelproces nog meer rekening gehouden is met privacy. Dit zorgt voor uiterst goede bescherming van gegevens van website en webshop bezoekers.

Een aantal onderdelen binnen GA4 zijn micro-conversies, de waarborging van data integriteit en de mogelijkheid om gebruik te maken van machine learning.

Wat zijn macro-conversie en micro-conversies? Waarom zijn ze belangrijk?

Micro-conversies en macro-conversies zijn twee soorten conversies die helpen bij het meten van een website en webshop. De macro-conversies zijn altijd de belangrijkste doelen van een website of webshop. Echter zijn micro-conversies ook belangrijk, maar dit zijn kleine acties zoals het lezen van een blog, het aanmelden voor een nieuwsbrief of bijvoorbeeld een product toevoegen aan de winkelwagen. Dit zijn acties die uiteindelijk wel kunnen leiden tot een macro-conversie, zoals een aankoop of via het contactformulier een aanvraag doen voor een aangeboden dienst.

Het meten van micro-conversies is een van de belangrijkste functies binnen het nieuwe GA4. Door deze te meten, geeft het beter inzicht in welke interactie bezoekers hebben met jouw website of webshop en wat hen uiteindelijk over laat gaan op een aankoop of andere belangrijke actie (macro-conversie). Je kunt inzien op welke pagina’s de meeste micro-conversies plaatsvinden en dit kun je weer meenemen bij het optimaliseren van jouw website of webshop. De micro-conversies in GA4 zijn terug te vinden onder het events (gebeurtenissen) rapport.

Houd er rekening mee dat per website of webshop de micro- en macro-conversies verschillend zijn. Bij een webshop kan een aankoop een macro-conversie zijn en het invullen van het contactformulier een micro-conversie. Terwijl voor een onderneming die diensten verkoopt kan het invullen van het contactformulier al een macro-conversie zijn. Bekijk daarom altijd goed de website of webshop in kwestie. Wat is het doel en hoeveel doelen zijn er?

Door meer micro-conversies te achterhalen, kun je makkelijker de relevantie van bezoekers en de website of webshop bepalen. Ook zijn ze niet alleen van belang voor je website of webshop, maar de micro-conversies kun je ook weer toevoegen als informatie aan Google Ads. Als Google Ads meer informatie krijgt uit GA4, dan kunnen de advertenties nog beter ingezet worden en behaal je uiteindelijk nog betere resultaten.

Data integriteit waarborgen

Het waarborgen van de integriteit van gegevens is essentieel. Wanneer GA4 op de juiste manier geïmplementeerd wordt, kan het jou helpen om betrouwbare gegevens over je websiteverkeer te verzamelen en analyseren. Je wil als bedrijf tenslotte beslissingen nemen op basis van betrouwbare gegevens. Om deze integriteit te kunnen waarborgen, moet GA4 zorgvuldig geïmplementeerd worden met de juiste instellingen. Hier komt veel bij kijken. Denk aan het instellen van gebeurtenissen (met behulp van Google Tag Manager), doelen, conversies, het opzetten van filters en het voorkomen van vervuiling door spam- en botverkeer. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je gemakkelijker de marketingactiviteiten kunt verbeteren en ook meteen beter begrijpt.

Machine learning toepassen

Machine learning is onderdeel van artificial intelligence (AI). Systemen kunnen door het verkrijgen van data zelf analyses uitvoeren. Door machine learning toe te passen op datasets in GA4, kan het toekomstige gedrag van bezoekers voorspelt worden. Een voorbeeld hiervan is dat GA4 kan voorspellen welke bezoekers zullen converteren op basis van hun gedrag op de website of webshop. Deze voorspellingen kun je vervolgens meenemen bij het ontwikkelen van doelgerichte marketingcampagnes op deze groep. Dit kan leiden tot betere resultaten voor je bedrijf.

Bovendien kan machine learning gebruikt worden voor het analyseren van gegevens en automatisch inzichten te genereren en doelgroepen te creëren op basis van gedrag. Het helpt jou om nieuwe kansen te ontdekken voor jouw bedrijf.

Machine learning is verweven in GA4, maar houd er rekening mee dat uitgebreide functies alleen mogelijk zijn voor gebruikers met een betaald abonnement. Ook is het afhankelijk van de hoeveelheid data die je in GA4 verzamelt, hoe meer data, hoe meer mogelijkheden er zijn. Dit is dan ook erg geschikt voor de hele grote ondernemingen.

De combinatie van bovengenoemd zorgt ervoor dat je nauwkeuriger inzicht kunt krijgen in hoe de gebruiker jouw website of webshop gebruikt en hoe je de prestaties kunt verbeteren. Overstappen naar GA4 is onmisbaar voor elk bedrijf.

Het belang van GA4 voor jouw bedrijf

Dat de implementatie van GA4 een vereiste is, dat is wel duidelijk. Het biedt nieuwe functies en verbeteringen in vergelijking met de voorgaande versie. Om waardevolle inzichten uit GA4 te krijgen, moet het op de juiste manier geïmplementeerd worden. Hiervoor dien je technisch onderlegt te zijn. Wanneer je een e-commerce implementatie wilt inbouwen, moet je hiervoor met experts schakelen om de gebeurtenissen en conversies correct en betrouwbaar door te meten. Je moet zeker weten dat alle data juist binnenkomt. Een professional, die ervaring heeft met de implementatie van GA4, inschakelen is dan ook cruciaal. Hierdoor ben je er zeker van dat het proces goed verloopt. Blijf na de implementatie regelmatig data analyseren en optimaliseer op basis van die data de website of webshop. GA4 is de tool die onmisbaar is voor jouw marketingactiviteiten, je kunt betere beslissingen nemen op het gebied van marketing en je bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Bij Orange Juice zijn wij continu bezig met de implementatie van GA4 en hebben we al meerdere websites en webshops van klanten gemigreerd naar GA4. Meer weten over GA4 en wat we voor jou kunnen betekenen?

Vragen? Neem direct contact met ons op.

Vragen over deze blog of een van onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op.